lördag 29 oktober 2011

Väldigt skumma varelser...

God kväll där hemma, eller vart du nu befinner dig, din TOMTE!

Här är det iallafall kväll, en väldigt lugn kväll präglad av baksmälla, nudlar och cocacola. En grym kombination. Igår var jag, Patrik och Fredrik ute på äventyr i Kuta. Planen var att vi skulle röja sönder Bali, i efterhand skulle jag nog vilja säga att Bali röjde sönder oss istället. Men det kommer det kanske något litet inlägg om i vår gemensamma reseblogg.

Här är det foton som gäller, det blir inte så många, men det gör inget för jag är rätt nöjd över dessa två bilder. Speciellt den ena som jag faktiskt själv blev förvånad över hur bra den blev. Dagens tema är vårt senaste tillskott i djur/kryp/mystiska varelser som håller hus här i trakterna - bönsyrsan. Förut har vi bara sett en enda bönsyrsa sen vi kom till Bali, en liten tanig brun jäkel som inte såg ut så mycket för världen. Men nu de senaste två dagarna har vi haft besök i villan av flera stycken, gröna och stora. Riktigt häftiga kryp att se på nära håll dessa alltså. Så här kommer alltså två bilder tagna igår!


En geckoödla och en bönsyrsa på varsin sida i/på en taklampa.  Bönsyrsan är visserligen rätt stor så jag är inte säker på om geckon skulle försöka käka den, men då jag sett dom ge sig på malar i samma storlek så skulle jag inte blivit förvånad om dom hade rykt ihop i en vild kamp om dom vetat att dom var så nära varandra. 
Detta kort blev jag riktigt stolt/nöjd över faktiskt. Egentligen så är detta kort roterat 180 grader, då det skumma krypen satt uppochner under en lampa. Den bara satt där och stirrade på mig med sina stora roliga ögon, sjukt fula/roliga/konstiga kryp dessa bönsyrsor alltså.

Sist så ska jag avsluta med en tråkig nyhet, om ni läste mitt förra inlägg så läste ni om och såg den nyfödda geckoungen som jag bad er döpa (vilket ingen villa göra, lata kretiner!). Den lilla krabaten hade ju fångat ett stort kryp som den hade i munnen. Det visade sig att det var ett lite för stort kryp. Geckon sitter nämligen kvar på exakt samma ställe i exakt samma position som när jag tog kortet på den, och inte för att den är lat eller sover. Nej för den är död, och var troligen det när jag tog kortet på den. Antagligen så försökte den käka en alldeles för stor fluga, och kvävdes eller nåt. Det sjuka är att den sitter kvar på väggen, typ en vecka efter sin död. Skumma djur det där alltså....

Det var allt för mig för nu! Stay tuned, och kom ihåg, kommentera gärna inläggen, om ni har nåt vettigt att säga förstås...Ciao!